MUSIM TENGKUJUH

Sambil-sambil membelek blog tiba-tiba aku teringat sekarang kita sedang berada dalam musim tengkujuh. Ingat tu. Musim tengkujuh. Memang ramai yang tak suka musim ini. Tapi ada juga suka dengan musim ini.

Yang paling suka pengantin baru, yang paling tak suka nelayan, penoreh, peniaga air batu, peniaga pasar malam. Tapi peniaga pisang goreng memang minat dengan suasana sebegini. Aku ingat, pernah satu ketika dulu aku menjual pisang goreng. Memang ramai orang membeli pisang goreng... pehh... beratur panjang. walaupun mereka berpayung atau berbaju hujan. Eee... basah kuyup...

Aku sebagai peniaga memang suka.Masa inilah buat duit.Duiiiiit.... Memang betul dengan bidalan orang dulu-dulu. Macam Pisang Goreng Panas...Musim sejuk. pisang goreng panas. Kena pulak kopi O. Pehhhh....

Selain itu yang paling tak suka musim ini adalah kambing. ahhhh.... badang aku tentu mengembek sepanjang hari kerana tak dapat keluar kandang. Tak dapat nak berlari ke sana kemari.. Kepada penternak kambing seperti aku, aku nasihatkan supaya tidak mengeluarkan kambing dari kandang kerana mudah dijangkiti penyakit atau kecacingan.

Tapi kesian tengok badang aku... dia dah tunjukkan kejantanannya sebanyak dua kali pusingan.. tahniah badang. Tapi tak tau ler musim sejuk. Adakah badang aktif untuk itu. kita tunggguuuuuu.

0 comment(s):

Catat Ulasan