Yahoo.... Cuti panjang



Merdeka... merdeka.... seronoknya bila tiba cuti sekolah.

Esok cuti persekolahan akhir tahun akan bermula. Semua murid tentu gembira menanti detik ini. Tidak perlu pengumuman atau berita tentang cuti itu. Memang telah tercatat di kotak fikiran mereka tentang cuti yang panjang berjela tu. Saat inilah yang mereka nanti-nantikan.
Bagi anak-anak yang akan bercuti saya nasihatkan agar menggunakan masa cuti panjang ini dengan perkara-perkara yang berfaedah. Tambahan pula sekarang musim tengkujuh. Anak-anak dinasihatkan supaya tidak bermain di anak-anak sungai, parit atau longkang. Kuarangkan aktiviti-aktiviti air. Apabila minum, minum air yang masak sahaja. Ingat tu.
Apa kata, masa cuti sekolah ini dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti yang bermanfaat. Inilah peluang untuk anak-anak membantu ibu bapa di rumah. Mungkin masa sekolah dulu anak-anak tiada masa untuk melakukan itu semua kerana sibuk menelaah pelajaran. Kini masa telah tiba. Jom kita tolong mereka pula....

ANAK BUAH
Hemmm... apa khabar anak-anak buah aku di kampung. Tentu mereka seronok cuti panjang ini. Inilah peluang mereka menambah pendapatan. Asingkan baja dengan cacing pun boleh mendatangkan duit. Walaupun tak seberapa tapi cukup untuk disimpan buat persediaan buka sekolah pada penggal baru nanti. Seronok mereka memang tidak terperi. Saat inilah yang mereka nanti-nantikan. Tolong pak lang, pak anjang atau pak cik.. pun dapat duit.Fuh yooo.... duit...duit...duit.
Tulah, kata ada faedahnya juga kalau kita ada projek. Semua mendapat faedah dengan projek ini. Tambahan pula ternakan cacing muar semakin giat dengan promosinya. Memang lumayan. Sekarang nak cerita pun susah, sebab kadang kala baja tak cukup untuk menampung permintaan di sekitar daerah muar sahaja. Tahniah abang-bang ku.

0 comment(s):

Catat Ulasan