KUALA LUMPUR, 2 Dis: Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa berpendapat Kerajaan Persekutuan perlu menangani masalah pemanasan global, sekiranya serius mahu menangani masalah banjir di Malaysia.

Cadangan itu, disampaikan dalam rancangan Agenda Awani, suatu rancangan terbitan Astro saluran 501 semalam.

“Kalau dari segi banjir, ianya berkaitan pemanasan global. Salah satu dari puncanya adalah pembebasan karbon (dioksida).

“Kalau kita terlalu memikirkan bagaimana menangani fenomena banjir yang besar, tanpa memberikan penyelesaian pada puncanya, saya ingat ianya (kos pengurusannya) akan menjadi mahal,” kata Husam.

Beliau yang juga AJK PAS Pusat mendakwa kerajaan tidak serius menyelesaikan masalah banjir, jika diukur pada polisi pertanian padi menggunakan bahan kimia.

“Saya lihat Malaysia masih belum serius menangani pemanasan global ini...kalau kita gunakan baja organik menggantikan baja kimia, kita boleh mengurangkan pembebasan karbok (dioksida) yang tinggi ini.”

“Kita ambil penaman padi umpamanya, saya lihat kerajaan masih menggalakkan penggunakan bahan kimia, yang juga penyumbang pada pembebasan karbok (dioksida) yang tinggi,” kata Husam.

Di Kelantan, Husam memperkenalkan penanaman padi organik yang tidak menggunakan bahan kimia. Ia dijadikan contoh oleh kerajaan negeri untuk diamalkan di seluruh negeri Kelantan.

dipetik daripada : harakahdaily.net

0 comment(s):

Catat Ulasan